Osobni izbor osam pjesama s novogodišnjom tematikom. Melankolični prizvuk je sasvim slučajan. A možda i nije.
The Dismemberment Plan - Ice of Boston
Na prvi pogled cinična, skoro crnohumorna pjesma, s opisom zime i priprema za obiteljski novogodišnji doček iznimno lakim za poistovjećivanje baš zato što je razumljiv u svojoj običnosti. No upravo u toj svakodnevnosti krije se šarm i toplina nespretnosti životnih situacija koje koliko god neugodne ponekad bile sačinjavaju veliki, zapravo prevladavajući dio ljudske egzistencije. Here's to another god damn new year.
Jeff Buckley - New Year's Prayer
Jeff Buckley bio je jedan od onih glasova za koje se kaže da bi mogli zanimljivo o(t)pjevati i telefonski imenik. No "New Year’s Prayer" s posthumnog albuma "Sketches for My Sweetheart the Drunk" puno je više od demonstracije vokalne moći. Pjesma se temelji na hipnotičkom, gotovo pust punk grooveu i glasu koji simbolizira svjetovnu verziju religijskog zanosa. Poruka pjesme o traženju individualnog smisla i oslobođenja od društvenih konvencija također poprimila je pomalo sablasnu dimenziju u svjetlu Buckleyjeve tragične smrti. Možda kao i potvrdu nemogućnosti bijega od društva, svakodnevnice i naposljetku sebe.
Destroyer - Tinseltown Swimming in Blood
Iako se ne radi o eksplicitno novogodišnjoj tematici, "Tinseltown Swimming in Blood" posjeduje opipljivo zimski osjećaj. Dan Bejar pjesmu zaključuje stihom I was a dreamer/Watch me leave i označava dvostruku negaciju - nepostojanje stvarnog svijeta jer ga opisuje “sanjar”, ujedno i napuštanje tog istog sna. No ništa u tekstu ili podtekstu pjesme ne ukazuje na to da se Bejarov pripovjedač na bilo koji način može vratiti u realnost. Čak i arhaični naziv “Tinseltown” koji opisuje stari Hollywood označava nešto istovremeno nestvarno i prošlo. U kontekstu tog sentimenta nije teško zaključiti da je svaka sljedeća nova godina zapravo već prošla.
Touché Amoré - Skyscraper
Jeremy Bolm je izjavio da je aranžmansku ideju za "Skyscraper" preuzeo od Leonarda Cohena - raskošniji ženski vokal uvijek gura onaj ograničeniji muški. No, "Skyscaper" s Julien Baker nije običan duet. Njen glas zapravo služi kao zaštitni omotač oko sentimenta pjesme koja inače zatvrata sjajni "Stage Four". Kao i cijeli album, i ova je pjesma koncentrirana na temu osobnog gubitka, no Bolm povezuje smrt majke od raka sa snažno upotrebljenom geografijom prostora čime pojačava dojam univerzalnosti, ali i neprolaznost, makar u sjećanju. You live there under the lights.
Regina Spektor - New Year
Regina Spektor izvodi čak dvije pjesme s novogodišnjom tematikom. Obradu "My Dear Acquaintance (A Happy New Year)" Peggy Lee i svoj original "New Year". Dok je obrada naizgled šarmantna i ispunjena prazničkim duhom i dobrim željama (uz zlokobni prizvuk koji vreba ispod površine), "New Year" odiše melankolijom usamljenog poludočeka i samim time ostavlja dojam "realnosti", odnosno prikazaj osjećaja unutar kojeg se neki simboli, označitelji važnosti utapaju u prolaznosti svakodnevice. Dočekali Novu godinu doma u pidžami ili na Times Squareu, vrijeme svejedno jednako neumitno prolazi.
Stars - Your Ex-Lover Is Dead
Ne mogu odvojiti u glavi zimski osjećaj ove pjesme od njegovog isto takvog popratnog vizualnog djela. No, možda to i nije toliko bitno. "Your Ex-Lover is Dead" je zimska pjesma i bez šuškavog, snježnog osjećaja aranžmana i brrrr videospota. Ona je u osnovi pjesma o krajevima, kako permantnima tako i onima koji se uvijek iznova i iznenada ponavljaju. When There’s nothing left to burn/you have to set yourself on fire.
Death Cab For Cutie - The New Year
"The New Year" otvara "Transatlanticism", najbolji album Death Cab for Cutie velikim zvukom i velikim osjećajima. So This is the new Year And I don’t feel any different, zaključuje Ben Gibbard. Postavka je to za veliku priču o prekooceanskoj romansi koja kulminira u impresivnoj naslovnoj pjesmi, no "The New Year" ipak počinje nešto opreznije, s nizom stihova koje zvuče kao priprema za razočaranja i iskazuju svjesnost igranja društvenih uloga. Zvuči kao klasični niz novogodišnjih odluka.
St. Vincent - Champagne Year
"Champagne Year" zvuči kao motivacijski govor poraženih, trominutno uvjeravanje u to kako je sve što imate dovoljno dobro za vas. No Annie Clark zna da vam prodaje maglu, sama to kaže. U tom meta trenutku krije se i ljepota pjesme. U instrumentalnom krevetu prigušene elektronike i gitarskih trikova nalazi se pravi sentiment pjesme - slobodno plutajuća melankolija skrivena distanciranom ironijom teksta. Zapravo skroz dobar recept za preživjeti život.
Comments