​ I might be wrong: blog © Karlo Rafaneli, 2020.

  • Facebook - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • YouTube - White Circle
  • Bandcamp - White Circle
Search

Vitalna sadašnjost i svijetla budućnost jazza

I Cross i Hutchings, kao i njihovi česti suradnici pokazuju da je jazz vibrantna forma s kojom se može neprekidno poigravati i napredovati, a sve to bez da se izgubi na organskoj kvaliteti improvizacije i interakcije među glazbenicima.

The Comet is Coming - Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery (Impulse, 2019.)

Theon Cross - Fyah (Gearbox, 2019.)


Saksofonist Shabaka Hutchings lani je sa svojim "karipskim dub jazz" bendom Sons of Kemet izdao sjajan album "Your Queen is a Reptile", a sad nastavlja produktivni nalet s novim albumom kozmičko-psihodeličnog trija The Comet is Coming. U isto vrijeme njegov kolega iz Sons of Kemet, izvanserijski tubač Theon Cross, ima jako dobar solo album. Oba ostvarenja su izvrstan pokazatelj nesvakidašnje aktivnosti suvremene britanske jazz scene predstavljene prošle godine odličnom kompilacijom "We Out Here".


Prvi album The Comet is Coming "Channel The Spirits" iz 2016. bio je nominiran za prestižnu nagradu Mercury. Na njegovom nasljedniku trio, u kojem su uz Shabaku još klavijaturist Dan Leavers i bubnjar Max Hallett, nastavlja još dublje povezivati svjetove kozmičkog jazza, psihodeličnog rocka i suvremene elektronike. Društveno angažirani ton "Your Queen is a Reptile" nastavio se na ovom albumu kroz gostovanje pjesnikinje i reperice Kate Tempest na centralnoj temi, osmominutnoj "The Blood of the Past".


Imagine a culture that has, at its root

A more soulful connection to land and to loved ones

But I can hear the lie before you speak

There is nothing but progress to eat

And we are so fat and so hungry


Stihovi koji podsjećaju na površni progres neoliberalizma u izravnom su kontrapunktu s naglašeno utopijskom afrofuturističkom zvučnom slikom i ostatkom pjesme, ali i albuma u cjelini, u kojem se podjednako susreću utjecaji Sun Ra, Vangelisa, Giorgija Morodera ili Flying Lotusa. Iznad te propulzivno-atmosferične mješavine lebdi Shabakin saks koji sve više igra ulogu gitare, glasa ili syntha ispaljujući pamtljive melodijske fraze koje slušatelja poput pripovjedača vode kroz pjesmu. Uz naglašeno kozmičku konceptualnu crtu, "Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery" obiluje i sjajnim momentima poput singla "Summon the Fire" koji plijeni čistom kinetičkom energijom.


"Fyah" Theona Crossa možda nema konceptualnu potku Shabakinih projekata, ali još jednom donosi zvuk tube u netipičnom kontekstu "organskog soundsytema", zvučnoj slici u kojoj Crossov instrument postaje nositelj svih bas frekvencija i ostataka benda kroz vrlo plesni zvuk. I Cross i Hutchings, kao i njihovi česti suradnici poput saksofonistice Nubye Gracie ili bubnjara Mosesa Boyda pokazuju da je jazz itekako vibrantna forma s kojom se može neprekidno poigravati i napredovati, a sve to bez da se izgubi na osnovnoj organskoj kvaliteti improvizacije i interakcije među glazbenicima.

118 views