​ I might be wrong: blog © Karlo Rafaneli, 2020.

  • Facebook - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • YouTube - White Circle
  • Bandcamp - White Circle
Search

Osamdesete koje to nisu

Glazba Carly Rae Jepsen ne zvuči kao fotokopija glazbe osamdesetih, nego spretno reinterpretira njene elemente kroz modernu produkciju.

Dedicated (Interscope, 2019.)


Prethodni album Carly Rae Jepsen "Emotion" izrastao je u kultni pop fenomen. Premda je izostao važan element pop ostvarenja - komercijalni uspjeh, "Emotion" je u kratko vrijeme postao poptimistički predmet obožavanja, ujednačena, odmjerena i zarazna kolekcija pop pjesmama koje spajaju pop tradiciju i modernost.


Artistički svemir Carly Rae Jepsen vrti se uglavnom oko radijske glazbe kasnih sedamdesetih i još više srednjestrujaškog synth popa osamdesetih. Razlog zašto su "Emotion" i sada "Dedicated" privukli toliku pažnju vrlo raznolike publike, uključujući i one koji baš neće stavljati pop na svoje godišnje top liste najboljih albuma, krije se u njenom vještom perpetuiranju nostalgije za osamdesetima, desetljeća u kojem je Jepsen rođena, kao i pretpostavljam dobar dio njene publike.


No, za razliku od bezbroj underground primjera iz prošlih petnaestak godina, u rasponu svega od thrash metala, preko post punka, art popa, EBM-a do vaporwavea, glazba Carly Rae Jepsen ne zvuči kao fotokopija glazbe osamdesetih, nego spretno reinterpretira njene elemente kroz modernu produkciju. Njene pjesme zvuče onako kako danas zamišljamo pjesme iz osamdesetih. Krajnji rezultat je zapravo učinkovitiji od izravno referencijalne nostalgije jer zvuči svježe, a istovremeno poznato, ne zahtijevajući prethodno znanje o popu osamdesetih na način na koji to često traže popkulturni proizvodi koji referencijalnost uklapaju u srž svog sadržaja.


No iako ta (ne)nostalgija objašnjava načelnu privlačnost glazbe Carly Rae Jepsen, ona i dalje ne objašnjava privrženost raznih slojeva publike. Nedavni opis njenog koncerta na stranici Rate Your Music posvećenoj albumu opisuje raspon publike sljedećim riječima "boys, girls, older dudes, gays, hipsters, goths, asian fans, even a few metalheads!". Drugim riječima - svi.


Stvar je u biti jednostavna. Glazba na ovim albumima toliko je melodična i jednostavna pa je, za razliku od mnogih pop trendova današnjice poput trapa ili reggeatona, univerzalno prihvatljiva i razumljiva bez obzira na dob i ukus. Baš zbog toga je pomalo ironično da Carly Rae Jepsen nije jedna od najvećih pop zvijezda na planetu, nego kultni favorit, ali to je valjda paradoks univerzalnosti u dobu oslonjenom na meteorske trendove.

135 views